Minor
Tweede Wereldoorlog educatie

De Minor heeft mij enorm aan het denken gezet. Ik ben veel gaan nadenken over onze maatschappij, over omgaan met elkaar, over het discrimineren van mensen. Over de gruwelijkheden die in de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden wíst ik natuurlijk wel wat. Maar door de verhalen van mensen die de oorlog hebben meegemaakt, door het zien van de vreselijke beelden , door het zien van die enorme massagraven enz. werd ik lelijk met mijn neus op de feiten gedrukt.

 

Ik heb vooral voor mijzelf als persoon veel gehad aan de Minor. Ik ben qua kennis en emoties gegroeid. Daarnaast heb ik, door het maken van de diverse opdrachten, veel geleerd over hoe je een aantrekkelijke geschiedenisles in elkaar kunt zetten. Want de lessen die ik gemaakt heb, die kan ik natuurlijk aanpassen aan verschillende thema's. Ik heb bruisende ideeën!

 

Ik kijk nu anders tegen dingen aan. Ik ben wakker geschud door de beelden en met name van de Endlösung. Het actuele leed ben ik nu beter onder ogen gaan zien. We willen allemaal niet dat wat er in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd nog een keer gebeurt maar ondertussen. Ik ben gaan beseffen dat het natuurlijk moeilijk is om het in je eentje te klaren maar in ieder geval kan ik het verhaal verspreiden. Zo hoop ik dat het verhaal levend blijft en dat we er met zijn allen aan werken om de wereld leefbaar te houden.

 

Op mijn middelbare school had ik een hekel aan het vak geschiedenis, altijd maar opdrachten uit het boek maken, iedere les opnieuw.  Als mijn geschiedenislessen interessant waren geweest met films, gastsprekers, excursies en afwisselende werkvormen dan weet ik zeker dat ik veel meer van de geschiedenislessen had opgestoken. Ik was nooit in de kampen geweest. Dit vond ik een hele ervaring. De mensen in die kampen hebben ontzettend veel verteld, en mij veel geleerd. Ik wil in mijn Duits lessen aandacht besteden aan de oorlog in de vorm van een vakoverstijgend project. Dit lijkt me het leukste. Maar ook in de reguliere Duits lessen kun je daar aandacht aan besteden het is immers de geschiedenis van je eigen vak.

 

Ongelooflijk wat er allemaal bij je loskomt, vooral de bezoeken aan de kampen hebben veel indruk gemaakt. Ik denk niet meer zo licht over Tweede Wereldoorlog educatie, het is een onderwerp waarmee je voorzichtig moet omgaan. Ik ben heel anders gaan kijken naar het onderwerp. Educatie is niet alleen voor in de klas, maar overal toe te passen. Ik zie nu verbanden en besef dat De Tweede Wereldoorlog eigenlijk van 1918 tot 1989 duurde. Naast feitelijke kennis over De Tweede Wereldoorlog heb ik heel veel geleerd over de menselijke aspecten van een oorlog en de gevolgen daarvan, hoe vreemd het ook klinkt dat was heel motiverend.

Terug